torsdag, juli 20, 2006

Trädgårdsshopping


"Love your neighbor as yourself.
Love your enemy as if you'd never met."


Idag har jag varit på shoppingtur. Trädgårdshopping så klart! Ibland drabbas jag av rejäla infall av trädgårdsiver och då vill jag plantera, gräva och flytta om. Kruxet är att jag oftast ägnar dessa dagar åt att traska omkring i diverse handelsträdgårdar för att hitta något att plantera. När jag sen till slut kommer hem igen orkar jag inte mycket mer än att sätta mig och stirra...

Nåväl. Jag började dagen med en del planerande och mycket kaffe. Studerade rabatterna och funderade lite på hur jag skulle vilja ha det. Sen bläddrade jag igenom ett par nummer av AoT och avslutade med att surfa runt i en massa bloggar för att få idéer. Det slutade med en liten lista av växter som jag ville ha, och jag gav mig av.

Jag åkte givetvis till den handelsträdgård som är nära belägen. Vill ha dem kvar och handlar gärna där om jag finner det jag söker. Idag hittade jag... INGENTING... av det jag hade på min lapp. Jo förresten, en sort fanns, men de plantorna såg så fruktansvärt trista ut att det fick vara. Jag blev lite fundersam. Det var ändå inga specialare jag var ute efter, men sortimentet är så simpelt, så vill man ha något extra får man åka någon annanstans. Synd. För de har massor av olika sorter och skulle gott kunna spetsa till det en aning.

Så jag kom hem i princip tomhänt. Fick med mig ett par "bra-att-ha-saker", men det var allt. Stannade till hemma och åt lunch innan jag gav mig av till nästa anhalt. Löta i Ärla. Jag lyckades få med mig rejält med växter därifrån. Erkännas måste... en del inspiration fick jag nog i Enköping igår i alla fall... bl.a. fick en ljusgul jättevädd 'Cephalaria gigantea' följa med hem. Det blev mycket annat smått och gott också. Jag kom på att en ampel är perfekt för förvaring av klädnypor! Då kan man ju hänga upp dem på lämplig höjd när man hänger tvätt. Två korgar blev det. Så här ser det ut då:



Den andra korgen tog jag bort kedjorna på. Den fungerar numera som korg för handskar och de trädgårdsredskap jag vill ha nära till hands. Båda korgarna står på altanen när de inte används, så nu ser det lite trevligt matchande ut också!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst bor du väl i Stockholmsområdet? Här finns det bara Zetas trädgård som håller bra klass på växter.
Om du byter ut b:na mot d:n på Jättevädden...jag såg dem hos Antroposoferna och vid Julita..det är fina när de liksom svävar över allt annat i en plantering...tillsammans med jätteverbena skulle de vara mycket fint trot jag.

Madeleine sa...

Jättetack för rättningen och tipset om kombinationen med Jätteverbena, det låter väldigt vackert... De är så otroligt söta på sina kurviga stänglar. Kaxiga men ändå inte på något sätt.

Jag bor i närheten av Stockholm, men man kan nog inte riktigt säga Stockholmsområdet. Zetas är ytterligare ett favoritställe som jag inte hunnit med än i år. Där fastnade jag bl.a. för Rosa Helenae 'Lykkefund'. Jag gick förbi och kände doften. Sen gick jag fram och tillbaka och sniffade under hela besöket där. Till slut insåg jag att jag var tvungen att ha med mig en Lykkefund hem och så fick det bli. Jag kunde inte hitta någon anledning till 'inte'.