lördag, juli 22, 2006

Blommor och bin

Idag har jag spelat spel i trädgården. Ett sånt där plastspel med flyttbara rutor. Vet du vad jag menar? Har det något namn förresten? Nåväl. Det jag menar är att jag grävde bort gräs, la det på en yta som behövde nytt, grävde en grop, grävde upp min Katsura som inte trivdes på det gamla stället, stoppade ner den i gropen, grävde en större grop där den hade suttit och där planterade jag en Fjärilsbuske som jag dessförinnan inhandlade på min närbelägna handelsträdgård. Jag tog den med mest fjärilar... ;) Det blir alldeles strålande vackert. Den stackars Katsuran varken mådde bra eller gjorde sig på det gamla stället, men nu har jag placerat den i den bortre änden av trädgården och då blev det som ett litet smycke. Den ser större ut och klär sin plats betydligt bättre. Tänk så lite som behövs! Eller lite, förresten. Det blev en himla massa grävande.

För övrigt har jag fortsatt att röja lite i slänten. Idag tyckte jag Vänderoten hade gjort sitt, så jag klippte ner den. Ja, ja, jag vet att man helst inte ska klippa utan låta växterna stå kvar över vintern, men den hade miljoner små fröer som såg ut som minimaskrosfrön, så jag vågade inte låta den stå kvar. Jag har ingen lust att rensa Vänderot i slänten nästa år. Nån som vet hur det är med den växten, försår den sig ivrigt?



Humlorna och fjärilarna har vimlat omkring för fullt i trädgården. Jag kan bli alldeles förhäxad av dem! Bolltisteln var ofta besökt av ett par humlor åt gången. Den första vita slog ut idag, det var nästan så att man kunde se hur de små blommorna öppnade sig uppifrån och ner.

7 kommentarer:

Anonym sa...

15-spel?
Jag vet precis vad du menar, en liten insats växer sig till en kedjereaktion utan motstycke!!

Madeleine sa...

Just precis! 15-spel heter det. Och kedjereaktion är en bra beskrivning av fenomenet...

Hannele på Hisingen sa...

Mysigt, att rensa ihop med fjärilar och humlor, visst är det lycka! Hoppas katsuran trivs.

Madeleine sa...

Mmm... Lycka i dess renaste form..!
Katsuran ser ut att trivas bra! Det märks att rötterna blev lite påverkade av flytten, men den ser ut att ha klarat sig med livet och hälsan i behåll!

Anonym sa...

Godmorgon. Tror att det blir vackert med fjäriljsbusken i stället för katsuran. Men om du flyttat den stackaren i den här värmen och solen så behöver den vattnas mer äm mycket....mer än mest nästan. Önskar dig lycka till. Väntar på fler foton.

Madeleine sa...

Vi fick med en rejäl rotklump, så rötterna är i princip orörda och den står inte så gassigt nu. Den får ett par rejäla rotblötor varje dag eftersom vi har tillgång till sjövatten, så jag håller tummarna för att det ska gå bra. Än så länge ser den i alla fall pigg & glad ut. Faktiskt piggare än tidigare... :)

Anonym sa...

Hello,
Sorry I cannot read your words but I love your photographs.