tisdag, juli 18, 2006

Min oas i tillvaron


"The flower and the bird have worked out their relationship.
So too with the people of our families and personal worlds.
The mind flies here and there, bringing pollen to the Inner one.
As the people of our lives
bring what we need for life and growth."


Sakta men säkert växer det fram ett nytt hus på vår tomt! Nåja. Nytt och nytt, men byte av färg till rött med vita knutar, målad veranda och altan, samt röjning bland en massa gamla prylar. Det tar sig. Trädgården börjar se vettig ut. Vild men ordnad. Det här är verkligen min oas i tillvaron. Jag njuter varje sekund!

I morse efter frukost invaderades vår damm och trädgård av en massa småfåglar inklusive fågelungar. De kvittrar som galningar. Flyger runt som värsta Kamikaze-piloterna. Två höll bl.a på att krocka med vår synnerligen förvånade katt (tur att han är så gammal att han inte hinner med att nappa någon i flykten). De har hittat perfekta bad- och duschstenar i dammen. På duschstenen hamnar de i stänket från vattenfallet. Där var det kö i morse!!

Samtidigt som vi fick fågelinvasion dök det också upp en massa fjärilar. Det har varit lugnare i år än förra året, men idag exploderade det i antal. Många nässelfjärilar, gräsfjärilar, pärlemorfjäril, och en och annan citronfjäril. Såg en stor en som påminde om nässelfjäril, men jag vet inte vad det var för något. Den kändes som en mindre fågel när den kom flygande...

Jag älskar när det rör på sig i trädgården. En och annan katt är också välkommen - inte bara vår egen. Jag hämtade ut kameran och tog en massa närbilder på en söt liten humla som kalasade i en av blommorna i rabatten. Den vägrade att lämna sin post. Tog till och med en liten tupplur innan den fortsatte sörpla i sig. Liten och luden och jättesöt! Det var nästan så att jag inte kunde hålla mig från att klappa försiktigt på den ludna ryggen.




Snart är det dags att ge sig på trädgårdslandet. Vi har pratat om att gå över till pallkrageodling och det går inte en dag utan att jag längtar tills trädgårdslandet är omgjort. Att komma åt från alla håll och få upp bl.a. jordgubbarna i vettig höjd skulle vara värt hur mycket som helst. Jag vet inte riktigt var jag ska få tag på pallkragar, men såna saker brukar ju ha en tendens att lösa sig.

I morgon blir det guidad vandring i Enköpings parker. Dessvärre den kortare varianten, pga miss i planeringen, men det får duga så länge. Är det bra har jag nog råd att ta en lång en annan dag. 60 kronor ska jag nog kunna avvara... Jag har varit där förut och traskat runt tillsammans med en fd kollega. Förra året åkte jag dit och gick en vända själv, så det ska bli spännande att se vad en guide kan tillföra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiskt snygg blogg du har Ronja och jag gillar ditt inlägg ´´Hittat och lånat´´ måste sno idén och göra något liknande.
Det känns som om du skulle passa som trädgårdsmästare...ta chansen!
Jag skriver även bloggen http://gardener.blogg.se/
Kommer att följa din blogg.