onsdag, juli 19, 2006

Sinnesro


"The beauty of searching for yourself
is that you never find anything that qualifies."



Efter en tämligen motstridig ridtur sitter jag och tar igen mig framför datorn. Hästen var väldigt motvalsig idag. Antingen är det helt enkelt för att prova vem det är som bestämmer. Annars är det något som inte är som det ska med den lille herrn. Ska prata med ägaren om det. Vi tog oss i alla fall igenom en timmes ridning på en massa vackra skogsvägar i solnedgången och efter ridturen var han underbart, fantastiskt supergo. Han fick lite massage och njööööt.

Eftermiddagen tillbringade jag tillsammans med min man i Enköpings parker. Själva guidningen var inte så mycket att komma med. Behållningen var främst att höra hur parkförvaltningen resonerar när de sköter sina parker. De låter bl.a. allt stå kvar när det blommat ut. En av orsakerna till detta är att de helt enkelt inte har tid eller budget till att småplocka och fixa under säsongen. Samtidigt är det ju så det fungerar i naturen. Sätter man rätt växter tillsammans så håller de varandra på plats, så att säga. Att dela en perenn fanns det ingen anledning att göra om den växer med rätt förutsättningar. Det var en behaglig tanke som inte känns helt främmande.

Efter guidningen tog vi oss vidare till mina favoritparker. Fridegårdsparken är den jag känner mest för. Jag tycker om att omslutas av växterna där inne. Vi satt en lång stund på en av bänkarna under piprankan och bakom Clematisen 'Summer snow' och lyssnade till det strilande vattnet. Det blev trots allt en mycket lyckad och varm eftermiddag, även om det inte infann sig någon wow-känsla. Jag funderar på att åka dit igen lite senare i sommar. Kanske ger det en större upplevelse.

Annars ligger Antroposoferna nära till hands. Det vore kul att se hur sonen påverkas av miljön som gör mig så lugn. Jag hoppas att jag kan få med mig både son och man på en utflykt till Järna. Första gången jag var där blev sinnesron överväldigande. Så överväldigande att jag mådde fysiskt illa när jag satte mig i bilen och åkte hem. Men... det har inte skrämt mig. Jag har varit där ett par gånger efter det och jag vill verkligen åka dit igen. Ensam eller med sällskap. Eller både ock...

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj...ingen wow-känsla i Enköping? Vet inte om man får den rätta känslan vid en guidning även om det kan vara intressant. Sjävl brukar jag hitta lugent och den rätta känslan då jag är en sam i en trädgård. Tycker också att Fridegårdsparken är en pärla men för mig som tycker mycket om perenner så är Drömparken verklien en dröm....men det kanske är torka där nu? Eller vattnas planteringarn ordentligt?
Gör ett nytt försök lite senare Ronja.