lördag, juli 01, 2006

På väg att krocka

"The most important trip you’ll make in life
is the trip into meditation,
where you go nowhere"


Idag var jag på väg att bli inblandad i en olycka. Med sonen och hans kompis i bilen... Vi kom åkande på Stallarholmsvägen efter att ha tillbringat flera heta timmar på Vikingafestivalen. Det var bilar både före och efter mig, men på betryggande avstånd. Plötsligt stannar mötande bil för att korsa vår sida av vägen och åka in på en annan vägsnutt. Bakom kommer en bil som antingen ligger på tok för nära eller föraren inte är uppmärksam. Föraren tvärnitar, får rejäl sladd på bilen och efter att ha kört in i rumpan på bilen framför fortsätter den rakt över vår sida samtidigt som jag kör förbi. Jag hann tack o lov väja undan genom att utnyttja vägsnutten på min sida. Vi klarar oss med en hårsmån från att bli rammade rakt in i sidan.

Pust. Snacka om att jag blev darrig efteråt... och varse hur uppmärksam man måste vara på sina medtrafikanter. Det räcker liksom inte med att hålla ordning på sig själv. Flera olyckor i närheten av där vi bor har gått till på liknande sätt. Bilar på andra sidan klantar till det och krockar med helt "oskyldiga" på andra sidan vägen. Dessvärre har flera av olyckorna haft dödlig utgång.

Jag är tacksam över att vi klarade oss helt oskadda och skickar en tanke till de som satt i de två bilar som krockade. Det såg inte ut att vara någon större fara med dem, men det kan vara jobbigt ändå.

Inga kommentarer: