torsdag, juni 25, 2009

Nykomlingar

Idag när jag åkte hem från jobbet tog jag svängen förbi Hannas trädgård. Jag åker förbi ute på vägen varje dag och är - om jag får säga det själv - ganska imponerad av mig själv som inte stannat till en enda gång på snart fyra månader!

Idag kunde jag inte låta bli längre och tog en titt. Det var riktigt mysigt där inne. Trevlig miljö. Gott om sommarblommor som matchades snyggt och inbjöd till att göra egna kombinationer. En del vanliga och en del lite mer ovanliga perenner. Och så en del vedartat också förstås.

Minns ni bilden jag visade sist i mitt inlägg igår, på blomman som dykt upp i min rabatt? Inte? Nåväl jag tar den igen.



Den växer mitt i mellan flocknävan Geranium macrorrhizum 'White Ness' och jungfrunävan G. sanguineum var. striatum. Blomman ser ut som en näva, men bladen påminner mer om stjärnflockans.

Men jag tror att jag hittade den på Hannas trädgård! Blanknäva G. nodosum. En hyfsat ovanlig näva, men fortfarande en näva. Är det någon som känner till den eller känner igen den?

Med mig hem fick jag även två brokig jordnäva Glechoma hederacea 'Variegata' som placerade i mina vägghängda krukor. De fick en granne, som jag tror är murbinka Erigeron karvinskianus.

Nu visade det sig just att batteriladdaren till kameran har fått fötter, så jag får visa bilder en annan dag om det inte är så att dessa krukor går samma öde till mötes som mina små Million bells som jag har i krukan på verandan... De var mycket mycket mycket törstiga idag...

2 kommentarer:

Malin sa...

Du - nu har jag skrattat högt här en stund...läste kommentaren från dig och din beskrivning av er son - elefantfötterna...Tänk vad språket kan spela en tokiga spratt när man formulerar sig, jag begrep att det var på gången du menade då "han läst som en elefant"...inte att han trumpetade...fniss...Men visst kunde jag fattat det så...en som inte behärskade språket kunde fått riva sig bra länge i skallen och fundera på hur sonen hade det...
Nävor är så trevliga och de verkar finnas "hur många sorter som helst de hade ett repotage om dessa i Allers trädgård om jag inte minns fel...tacksamma växter...
Varmt som bara den...jag går också in och ut...har legat en stund på mig utesäng i skuggan...Nu är sonen strax hemma!

Kram från Malin

annsofiero sa...

Visst måste det vara en blanknäva! Jag har en sådan som står i helskugga omkring foten på en kaprifol. Den är frisk och fin och sprider sig så sakteliga. Blommorna på min är lite blekare än på din bild, men det kanske beror på att min lilla näva står så mörkt (eller att du helt enkelt har en annan sort). Jag gillar den - diskret, men snäll och tålig, alltid fräsch och fin.

Kram!