tisdag, juli 14, 2009

Tematrädgårdar 2009

Tack för era varma och goa kommentarer de senaste dagarn! Det tar på krafterna att förlora någon som funnits i ens närhet så länge...

Under tisdagen gav jag mig iväg till Enköping för att titta på årets tematrädgårdar som eleverna vid Mälardalens Trädgårdsmästarutbildning skapat. Många minnen gjorde sig påminda från förra året, då min klass byggde.

Årets tema är tidsepoker och de fem trädgårdarna heter Nutid/Framtid, Medeltiden, Barocken, 1800-tal och Romantiken.

I Nutid/Framtid har man delat trädgården i två delar. Den ena ser ut som en frodig koloniträdgård med en liten stuga. Det är inte en riktigt stuga förstås, för det hade ju inte fått rum i den 8 x 8 meter stora trädgården. Charmigt!




Den här hörnan tillhör favoriterna. Här tycker jag att man har lyckats riktigt bra med färger och former, varierande höjder och porlande vatten.




I Framtiden finns det ett palm- och kaktustorg.




I 1800-talsträdgården har man vid sidan av trädgården för njutning byggt en köksträdgård i läckra tegelstensbäddar.




Här har man även utnyttjat ettåriga växter som sägs ha använts på den tiden. De ligger inte i topp på min favoritlista, särskilt inte tillsammans...




I Romantiken har man gjort en kul grej tycker jag. Här har man hängt upp en träbänk på grova rep i en båge av armeringsnät. Tanken är säkert att rosorna ska ta sig upp och klä in bågen så småningom. Men ingen skulle väl våga sitta på denna? Så under den finns betongstöd som är på väg att min inväxta av murgröna. Kul idé!




Barockträdgården har symmetri, vattenspeglar, måttfullhet och blivande buxbomhäckar.




Den sista trädgården har man delat in i fyra delar, helt enligt de medeltida idealen. Kålgård, fruktgård, kryddgård och blomstergård. Snyggt inramade.




Det blev en skön dag i tematrädgårdarna, regnet höll sig på avstånd. Jag tycker att hela gänget har gjort ett kanonjobb och får jag en stund över lite längre fram i höst ska jag försöka ta mig dit igen för att se hur det ser ut då!

Väl värt ett besök!

3 kommentarer:

Malin sa...

Åh...jag läste Jäzper o kom liksom av mig...lille goe fine kissen...Han har levt ett långt gott och härligt kattliv...så som en katt ska ha det...en egen familj och sin frihet...Detta är ingen tröst dock för jag förstår att saknaden är enorm...så jobbigt för Er...Det syns verkligen att det var en vacker hankatt och jag förstår om han hade respekten med sig i kvarteret...

Måste varit en trevlig tur du varit på för just bland studenter brukar idéerna snurra på bra och viljan att göra gott i från sig är hög...jag gillar det porlande vattnet bäst och det ser inbjudande ut...fast vatten i sig ger alltid liv...

Kram från Malin o jag tänker på Er!

Maria Berg sa...

Beklagar sorgen - tråkigt när han varit med så länge.

Jo, nog väcker det minne när man ser lite skolarbete. Kul att du tittade in till mig, i början på Augusti kanske vi kör norrut.

/MB

Ruben sa...

Vad kul att se tematrädgårdarna. Blir det ett besök i Enköping även i år ska jag inte missa dem, som jag gjorde förra året. Var på väg till dem, men gav upp för tidigt - längre bort än så här kan de väl inte ligga, tänkte jag - men det kunde de!! /Ruben