måndag, juli 06, 2009

Blommigt

Det finns mycket som är vackert i trädgården just nu. Vår Rosa (Helenae-Gruppen) 'Hybrida' hälsar välkommen i grinden.


Strax innanför står den röda flikbladiga flädern 'Black Lace' tillsammans med jättedaggkåpa och ett par buskar av litet rödvide som jag klipper ner varje vår för att få fram den fina röda färgen som årsskotten har. Lyckosam kombination tycker jag.



En del växter bli verkligen tråkiga när de börjar blomma över. Stor blåklocka är en sådan. Bruna torra fd blommor ser inte kul ut när det är en eller två som fortfarande blommar på samma stängel. Dags att plocka fram sekatören...



Apropå sekatör gallrade jag lite i ett av våra äppelträd igår. Ska försöka låta bli vårbeskärningen nästa år... det blir inte lätt.

Är på väg att dra igång mitt egna trädgårdsföretag parallellt med min anställning (som egentligen skulle tagit slut i slutet av augusti). Pirrigt värre! Under hösten kommer jag bl.a. jobba fram en ny skolgård på en mindre skola här i krokarna, hjälpa en familj med ny trädgård och beskära ett par äppelträd. Dyker det upp mer tar jag givetvis emot det lite beroende på hur tiden räcker till. Inledningsvis blir det ingen intensiv marknadsföring.

Stefan Mattson har sett till att jag blir kvar minst fram till årsskiftet inom Svenska Bostäder för att jobba med ett par projekt och det känns riktigt bra, så då kommer jag lite bättre in i säsongen till nästa år. :)

Ha det gott igelkott!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt vackert hos dig nu...rosen är riktigt grym!
Låter spännande med dina uppdrag tycker jag och jag hoppas att du får syssla med det du är bra på och det du vill. Lycka till!

Ruben sa...

Wow, vilken ros!! Den får du ge till dig själv för att du är så duktig! Du ska se att allt blir toppenbra som egen företagare!!! /Ruben

Dubbelörn sa...

Underbart vännen! Du ser, som vanligt så är det oftast något gott som kommer ur det onda ;).

Stor kram

Malin sa...

Rödvide var en ny bekantskap för mig...och verkligen en trevlig sådan...Jag har fått sama färgkombination med röd alunrot och daggkåpa...läckert det håller jag med om...
Blir många kloipp med sekatören just nu...värmen gjorde blomningen kort för många växter...rosorna har jag redan varit o klippt bort en massa visset från...men det kommer mera...
Så nu drar du igång "på riktigt" och vad kul att det redan finns jobb som står för dörren...åhh vad jag tycker du är tuff och har gjort helt rätt - suveränt! Bra att ha "en säkerhet i ryggen" med det andra jobbet kvar...det kommer att gå kanon!

Kram från Malin

Tankevågor sa...

Vilken vacker ros där på första bilden!!
Lycka till med dina trädgårdsuppdrag! :-)

Marie sa...

Vad roligt att se bilder från din trädgård! Och det låter ju riktigt bra att du redan fått några uppdrag i ditt eget företag, roligt att höra! Ditt val ang jobbet kommer att leda till att du hamnar helt rätt, det är jag säker på! kram!

haspet sa...

Oj vad länge sen jag var här. Bloggandet har ju tyvärr inte varit prio 1 i sommar men nu har jag läst ikapp lite. Kul att du ska starta eget, låter spännande och jätteläskigt på en gång. Bra att du får ha kvar jobbet ett tag paralellt i alla fall. Vilken härlig ros, så många blommor. Det är ju en sån man vill ha, stor och rikblommande. Mina är ju inte lika stora men dom har mycket knopp i år. Hör av dig om du har en stund över någon helg så kanske vi kan ses något. // Peter