torsdag, augusti 16, 2012

Och idag serveras ...

Som kontrast till förra inlägget tänkte jag berätta att jag dessutom har ett favoritkryp som jag fullkomligt älskar.
Det är fjärilar! Jag kan bli som förhäxad när syrenbuddlejan besöks av ett gäng fjärilar. Just nu är det sju påfågelöga, en nässelfjäril och en citronfjäril som är på besök. Frågan är om det är samma gäng hela tiden, för det är alltid samma antal. Eller i alla fall inte fler.


 


För ett par år sedan gjorde jag en fjärilsrestaurang. Den har förändrats lite genom åren och jag är inte ens säker på att det är typiska fjärilsväxter i den längre. Syrenbuddleja (ska vara 'Black Knight', men färgen stämmer inte), timjan, isop och röd rudbeckia tycks om av fjärilarna. Det finns även lavendel i min restaurang, men den verkar ha blommat över när fjärilarna tar fart på allvar.

Pratade just med maken om att börja odla nässlor i ett hörn av trädgården, så att fjärilslarverna får lite att smaska på och så måste de ju få ett par bra ställen att övervintra i också. Vi köpte en fjärilsholk för ett par år sedan. Dags att testa den!

Jag har den röda rudbeckian 'Magnus' i fjärilsrestaurangen och där har en sådan här lite söt variant dykt upp. Magnus hittar på hyss i år, både färg och formmässigt. Spännande!




En annan fjärilsfavorit som jag för närvarande inte serverar i restaurangen är blodtopp. Fantastisk röd färg på blommorna. Den har jag däremot i en annan rabatt. Återkommer säkert med lite bilder därifrån framöver!




Förutom att förhäxas av fjärilarna har jag haft en fantastisk dag hemma i vår trädgård. Klippt bort överblommat, gett plats åt växter som stått på tillväxt, vattnat och beskurit det ena äppelträdet. 
En ljuvlig dag!




 

4 kommentarer:

Ruben sa...

Verkligen fin bild av budlejan! Fjärilar vill man ha hur många som helst av!! Det var nästan fjärilsfritt här i början av sommaren, men nu har de börjat dyka upp i ett lite större antal. Nog tror jag, att det är samma fjärilar som kommer tillbaks dag efter dag. Lätt att se att det är så på de som har särskilda kännetecken, typ skadad vinge.

Ha det gott - bra att du tänker på fjärilarna!
/Ruben

Le petit jardin sa...

vacker bild!! och vad gulligt att anordna en fjärlisrestaurang :)

ha en skön helg!

Madeleine sa...

Tack till er båda!
Jag ska spana på speciella kännetecken på fjärilarna så får vi se.

Trevlig helg!

Marina sa...

En skön dag även här idag.

Blodtop har jag också och idag bestämde jag helt hundra att den måste flyttas. Står helt gömd numera när grannarna växt mycket.

Jag försökte fånga fjärilar på bild idag och det är verkligen inte det lättaste.

Kram