tisdag, april 28, 2009

Lökar

Just nu blommar ett mindre hav (en insjö?) av Tulipa praestans 'Fusilier' i min fjärilsrestaurang. Jag vill inte på något sätt låta påskina att de skulle vara extra mums för fjärilarna, men för mig är de det definitivt. Jag tycker de är alldeles fantastiska, små (idag 10-15 cm inklusive blomma) med sin självlysande orangeröda färg. Alltid med flera blommor på varje stjälk. Den första blomman på varje har börjat blomma och sedan fortsätter de under en ganska lång tid genom att skicka upp nya knoppar.




Lökarna har delat sig villigt sedan förra året, upp till fem lökar på samma plats som en. Något annat som förökat sig rejält är de små hundtandsliljorna 'Pagoda' som ska göra 'Fusilier' sällskap. De har inte kommit lika långt ännu...


2 kommentarer:

Ruben sa...

Hå hå, finns det sådana tulpaner också, som skickar upp nya knoppar och blommar under en lång tid. Det låter ju perfekt. Denna ska jag ha i åtanke vid nästa tulpanköp! /Ruben

Lallis - liv och leverne sa...

Vilken härlig blogg du har:)
Kommer gärna tillbaka igen och hälsar på.
kram Llalis