tisdag, mars 24, 2009

Växtanvändningskurs & diverse projekt

Den här veckan är det fokus på kurser av olika slag.
Idag har jag blivit drillad i personlig effektivitet och planering och insett att jag nog är ganska effektiv som det är. Det är helt OK att bli påmind, men framför allt får jag lite nytändning när det gäller ordning och reda, så kursen kommer väl till pass ändå. Två tillfällen till under våren.
Vi var på Sundby Gård mellan Huddinge och Haninge och det var ett trevligt ställe, med sagolikt fikabröd!

I morgon blir det kurs i växtanvändning med Stefan Mattson (som är fd stadsträdgårdsmästare i Enköping, numera chefsträdgårdsmästare på Svenska Bostäder). Det ska bli kul att se om hans tankar stämmer överens med det vi lärt oss under utbildningen.
Alla som arbetar med utemiljön inom företaget på ena ellar andra sättet går den här kursen. Klokt!

På torsdag är det trädbeskärningsdags. Jag ska kika närmare på ett företag som kommer för att ta hand om ett par av våra oxlar. Jag har hört både bra och mindre bra om företaget, så det ska bli intressant att se hur de arbetar.

Torsdagen ska jag även ägna åt ett byggmöte gällande gårdsupprustningen som pågår på en av mina gårdar. Det ska bli kul att få träffa de som är inblandade där. Hoppas att det inte dyker upp allt för spännande överraskningar bara.

I ett av våra nybyggnadsprojekt ska gården anläggas under 2009 och en av mina uppgifter blir att följa upp anläggning och garantiskötsel, samt planera för vår egen skötsel som tar vid om två år.
För att ha någorlunda hum om vad som är tänkt begärde jag att få in alla handlingar och det slutade med ett 20-tal stora ritningar i format A1 som behövde vikas för att få plats i A4-pärmar... Kunskapen från utbildningen fanns kvar även om det tog ett tag innan jag kom ihåg hur man gjorde för att få det rätt. :)
Det är de här gårdarna som Ulf Nordfjell ritat. Tur att jag inte hann vara med i projektet för jag hade ju aldrig vågat ha några synpunkter på det här... ;)

4 kommentarer:

Caroline sa...

Hej! Har du också bytt plats alltså, kul att hitta hit.
Nu har jag läst ikapp lite och du verkar ju ha fått ett kanonjobb, grattis!
Vi hörs!
Kram
Caroline

Madeleine sa...

Caroline; Hej på dig! Ja, jag har flyttat tillbaka till min gamla blogg på blogspot. Det fick bli så.
Jobbet känns jättebra! :)
Hoppas allt är bra med dig!
Kram!

Talo sa...

Är man kurs är fikabrödet viktigt särskilt för Ronja ;-)

johanna sa...

Den kursen var superbra. Jag jobbade på Svenska Bostäder förut, och vi hade både Stefan Mattson och Mona Holmberg i två dagar. lyx! :o)