söndag, mars 22, 2009

Krokus och snödroppar

Krokus och snödroppar är vad som har stuckit upp i trädgården än så länge. Ljuvliga små vårtecken. Sopkvasten åkte fram idag och jag har ägnat mig åt att sopa ut gruset från tomtgränsen så att sopmaskinen kan få upp det när den åker förbi. För det gör den väl? Snart?




I veckan som kommer är det dags för trädgårdsmässan i Älvsjö. Jag vet inte säkert om jag kommer iväg, har inte bestämt mig ännu. Det kanske vore vettigt för att få igång inspirationen...




Idag ägnade jag och maken oss att fundera över hur vi ska ta oss an vår slänt. Den är ganska brant och behöver konstrueras om. Jorden försvinner, sakta men säkert. Bästa lösningen vore att terrassera, men vilket material ska vi använda? Och även om vi läst en del om att bygga murar under utbildningen känner jag mig långt ifrån kunnig och säker. *suck* Växterna behöver tas om hand under eventuell ombyggnation. Ah... får klura lite till. Så småningom kanske det ger sig...

God natt!

5 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Det där löser du plötsligt en dag!
Känner igen det där!
Fina bilder du visar och nu är det vår.
Jag skall till mässan på fredgen och lyssna på Eva Robild då hon kommer med sin nya bok.
Kanske ses vem vet..
Annika

Karin sa...

Jag missar mässan i år men hade definitvt gått dit om jag hade haft en möjlighet. :) Härliga vårtecken du hittat! Terassering är svårt, jag gillar ju natursten men det är svårt och kan bli dyrt. Vi har en granne som terrasterat kanonsnyggt med kullerstenar (och cement?). Funderat på torvblock?

Ha det gott!
Kram Karin

haspet sa...

Visst är det härligt att sopa bort gruset på våren. Här körde sopbilarna (det låter ju helt fel, men vad kallas dom bilarna..). I dag får man väl istället sopa snö igen, suck. Vackra vårtecken du bjuder på. Jag har heller inte riktigt bestämt mig om mässan, får se hur det känns i slutet på veckan. Ha det gott. // Peter

Dubbelörn sa...

Det enda som ännu kikat fram är snödropp... o avbitna tulpanblad!!!

Och idag ser jag ändå inget... för snön *skrattar*. Du ser jag skrattar, för det är ändå vår i mitt sinne ;).

Gissa om det har planerats här, rabatter o torvblock. vi får väl se var vi hamnar.

Kramar

Madeleine sa...

Annika; Klurandet är ju kul i sig, men på samma gång ganska jobbigt. Innan jag vet hur jag vill göra... Äsch. Jag känner mig själv ganska bra vid det här laget. En vacker dag vet jag ofta plötsligt hur jag vill göra. :)
Kram!

Karin; Torvblock tror jag att jag skippar, har lite dålig erfarenheter av det. Natursten vore det trevligaste, men vi får se vad det blir när det blir klart...
Kram!

Haspet; Sopmaskin tror jag... ;) men jag funderade också innan jag skrev.
Kram!

Dubbelörnen; Så hon är i planerartagen! ;) Härligt!
De där små rådjuren är himla söta, men inte alltid lika välkomna. Speciellt inte om de knaprar i sig tulpaner och andra godsaker i trädgården... :)
Kram!