fredag, mars 20, 2009

Jobb, jobb, jobb

Väntade du dig att höra suckar och stön nu? Hehe. Nä då tog du fel. Här är det idel trötta jubelrop. Jag är sååå vansinnigt seg och trött när jag kommer hem på eftermiddagarna, men jobbet är lika vansinnigt roligt!

Igår hade jag möte med Stefan Mattson och ett gäng landskapsarkitekter för att diskutera en första skiss i ett gårdsupprustningsprojekt. Intressant och klurigt. Det gäller att tänka på allt. Har vi placerat behållare för hushållsavfall på rätt ställe? Kommer man fram ordentligt vid snöröjning? Hur mycket ska vi dölja bilarna på gården för att göra det snyggt och lummigt, men inte attraktiv för stölder? Var behöver vi papperskorgar?
Sen kommer förstås frågor om träd-, busk- och perennval, material till gångar och kanter, lekutrustning osv. Och tack o lov behöver jag inte hitta på hela rasket, men däremot tycka till och be dem justera om det inte stämmer överens med vårt tänk och våra förutsättningar att sköta anläggningen.

Hade möte med Stefan Mattson igen på eftermiddagen och fick reda på lite mer om vad som väntas av mig i min nya tjänst. Intressant och givande. Fick en trevlig pratstund efter mötet eftersom Stefan åkte med i bilen hem. Vi bor ju liksom i samma del av landet...




Igår fick jag höra att Ulf Nordfjell har ritat en av 'mina' gårdar som ska anläggas i år. (Bilden är från Trädgårdsföreningen, Göteborgs lustgårdar 2009). Jag har inte sett planteringsplanerna än, men det låter ju lite spännande... Jag sätter en hundring på att det dyker upp en och annan vit röd rudbeckia på den gården! Jo, det heter faktiskt så! När man satte namnet på växten blev det röd rudbeckia (sätt aldrig färgen i namnet!!!) och sen måste man ju tala om att den är vit! :D

I helgen ska jag ta det luuuungt. Måste. Kroppen är trött och huvudet är ännu tröttare.

Ha det riktigt skönt! Jag hoppas att det blir sol i överflöd!
Kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju fantastiskt spännande ditt jobb Ronja och jag förstår att du trivs. Ska bli spännande att se vad som händer i sommar. Ha en fin helg!

Fundera grönt sa...

Åh vad roligt du verkar ha! Kommer du på trädgårdsmässan något? Jag ska dit på torsdag. Ha det gott!

Madeleine sa...

Slottsträdgårdsmästaren; Man får lära sig mycket på kort tid, men det är väldigt kul och inspirerande! :)
Ha en fin helg du också!

Fundera grönt; Det är jättekul!! :) Har inte bestämt hur det blir med mässan, men blir det så blir det troligtvis torsdag för mig också. Jag hör av mig i sådana fall så kanske vi kan ses en snabbis om inte annat.
Kram!