söndag, mars 08, 2009

Första veckan på nya jobbet



"Do unto others

what makes you both free."


Den första veckan på jobbet förlöpte utan några större besvär. I fredags behövde jag fortfarande GPS'en för att hitta hem från jobbet, men jag tror jag börjar få kläm på det nu!

De första dagarna har jag ägnat åt att gå runt i "mitt" affärsområde för att lära känna områdena och de jag kommer att arbeta med. Jag har också varit med vid möten där man planerar förbättringar och underhåll. Under året ska det genomföras ett par gårdsupprustningar och där kommer jag att ha en del att göra.

Det har varit en kämpig vecka. Tidigare har jag haft 5-10 minuter till jobbet och bara arbetat 75%. Nu tar det ungefär en timme att ta mig dit och jag jobbar full tid. Tidiga mornar, relativt sena eftermiddagar i kombination med en mängd nya intryck har slitit rejält under veckan.

Resorna känns helt OK. Rix Morgonzoo på morgonen och ljudbok på vägen hem gör det riktigt avkopplande att köra. För tillfället lyssnar jag på John Ajvide Lindqvists 'Låt den rätte komma in'. Jag har läst boken tidigare och tycker att den är kanon, så det är en bra bok att börja med för att vänja mig vid att lyssna istället för att läsa själv. Förut har jag tyckt att det är svårt att tappa koncentrationen, glida iväg i tanken, men nu fungerar det riktigt bra.




Idag såg jag ett program på TV som jag blev riktigt berörd av. Det var första delen i en dokumentärserie som heter Found och den handlade om barn som övergivits. En liten bebis som blivit övergiven direkt efter födseln, lagd i en plastpåse i en park och en flicka som var 8-9 månader när hon lämnats på en hed med bakbundna armar. Det var fruktansvärt att höra om detta. Hur någon människa kan göra något så fruktansvärt som att lämna ett barn på det sättet övergår helt mitt förstånd.

Nej, nog från mig för idag. Blir det samma hårdkörning under nästa vecka dröjer det nog till helgen innan ni hör ifrån mig igen... Lördag ska jag iväg och beskära äppelträd!

2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Kul att höra om ditt nya jobb.
Resan kan ju vara en stund där man får vara mig sig själv.
Tur jag inte såg det programmet klarar inte riktigkt av sådant.
Ha det fortsatt gott och det är ju bra att ha navigator så du kommer hem igen...
Kram
annika

haspet sa...

Spännande med nya jobbet. Förstår att det tar mycket tid och kraft men är det kul så orkar man ju. Ser att det var länge sen jag var inne här, det var en del inlägg att läsa igenom, vad flitig du är. Ska du på trädgårdsmässan på Älvsjö förresten? Kanske kan ses något där i så fall. // Kram Peter