torsdag, maj 28, 2009

Förvirrat

Idag håller jag mig hemma för att tänka. Det är inte var dag det händer, men just nu känns det nödvändigt.

Efter ett par veckor på jobbet fick jag ju reda på att mitt affärsområde skulle gå över till ett annat bolag.
Samtliga anställda, 35 st, har fått erbjudande om anställning på det nya stället.
So far so good.

Jag har fått befattningsbeskrivning för tjänsten jag blivit erbjuden och den är längre ifrån det jag utbildat mig till, men skulle säkert gå att forma till något bra.

Så till kruxet.

Jag kommer att få närmare 2 h enkel resa till jobbet. Det finns inte på världskartan. Kan man lägga 12 h om dagen på att jobba? Dessutom får jag ju betala för sk-ten. Ytterligare ett par tusen per månad för att överhuvudtaget kunna ta mig dit. Dåligt med kommunala färdmedel, så bil är det enda alternativet.

Men med bil måste jag ta mig in i Stockholmsköerna på morgonen, med ytterligare tid och stressmoment på resandet. Sedan är kruxet att det brist på parkering vid nya jobbet. Och skulle man lösa det skulle det bli en löneförmån som skulle behöva skattas för.
Ruttet.

Det här beslutet har jag redan fattat. Jag ser ingen som helst framtid på nya jobbet. Så jag kommer att göra allt för att hitta något annat.

Så då till knäckfrågan;
I morgon ska jag säga OK eller motsätta mig övergången. Säger jag ja innebär det ett antal månader som jag kommer att må pest för att jag har panik över att kunna sluta innan övergången sker, runt den 1 september. Både jag och maken är rädda att det kommer att knäcka mig och maken sa igår att befarade att det slutar med sjukskrivning om jag fortsätter må som jag gör nu. Med paniken hängande över mig.

Säger jag nej, blir jag övertalig i min gamla organisation, eventuellt erbjuden en annan tjänst, som kanske ligger bättre till rent geografiskt. Eller inte. Troligtvis inte.
Blir jag inte erbjuden en annan tjänst blir jag uppsagd pga övertalighet.

Så framtiden ser inte så ljus ut ur det perspektivet.
Uppsagd, sjukskriven eller 4 h resa per dag. Pest eller kolera?

Mja, uppsagd känns ändå mest lockande. Jag kan söka jobb för glatta livet, ta något som är relativt nära hemmet oavsett vad det är, eller något som är mer "rätt", men med upp emot en timmes resa. Det funkar nu. Eller så kan jag starta eget.

Snurrigt värre.
Idag ska jag tänka, meditera, resonera, bolla, ventilera, men först ska jag ta dagens första kopp kaffe!

6 kommentarer:

Ruben sa...

Nej, så lång restid, det går ju bara inte! Men, hoppas en inte alltför dum fråga, är inte jobben utspridda, så att de kan lägga de jobb som ligger närmast på dig?
Tack för tipset om oxeln. Jag är ju rätt rudis på träd, det är därför jag vill lära mer. Har sett ett träd med en väldigt ljus och annorlunda färg på bladen. Kan det vara oxel? Skall undersökas närmare!
Hoppas det löser sig på något sätt med jobbet. /Ruben

Dubbelörn sa...

Är ju född optimist o tror fullt o fast att allt fixar sig till slut. Du vet ju att kära mannen sa upp sig i dec, utan att ha något nytt jobb.

Det fixade sig för honom, inom 2 mån hade han ett toppjobb!

Tror fullt o fast att du grejar det hela.Inga långa resor för det kommer ta kål på dig. Jag skulle tacka nej o bli övertalig o hoppas på lösning medan jag letar annat.

Hör av dig...

Varma stöttekramar

Marie sa...

Åå, ingen lätt situation... men jag läser mellan raderna att du redan bestämt dig för att inte må dåligt, utan hellre bli uppsagd och söka ett nytt arbete. Jag håller med dubbelörnen, det ordnar sig alltid! Huvudsaken är att du mår bra! Stor kram!

annsofi sa...

En tuff situation, Ronja, och trist att det skulle bli så - men jag håller med de andra. Det låter som om du vet vad som är bäst för dig. Och det kommer att gå bra för dig!

Kram!

kirsti sa...

Ja du..det där krävde nog en stark, stor kopp kaffe! Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig! ..och det brukar ju alltid lösa sig, trots att det ser ut som pest och kolera från början.. Hoppas du får en fin helg med solsken och varma vindar! Sådant brukar få en att se ljuset mitt i dunklet..
Kram!!
/Kirsti

Caroline sa...

Vad tråkigt att det blev så!
Hoppas att det löser sig på bästa sätt, pendla fyra timmar låter inte rimligt.
Kram
Caroline