söndag, mars 05, 2006

Det här med vädret


"When you can see the mountains it meens that it is going to rain
when you can't see them it meens that it is already raining"


Jag börjar med texten och avslutar med rubriken och ordspråket, eftersom jag inte vet vad bloggen kommer att handla om från dag till dag.

Idag har jag varit ute och ridit på min älsklingshäst. Han är en relativt gammal gubbe, men han gillar mig och jag gillar honom. Det är det ingen tvekan om. Solen sken när jag kom ut till stallet, men innan jag hunnit ut på banan hade det börjat torna upp sig mörka snöovädersmoln. Jag tror inte det blev så mycket snö under dagen. Kom det någon snö överhuvudtaget? Jag har märkt att vädret inte har någon som helst betydelse när man rider. Har jag bara rätt kläder på mig kan det regna småspik, men jag märker det inte. Delvis skyddar hjälmen, men framför allt är jag så upptagen med att rida att det inte har någon betydelse.

Vi kämpade på friskt jag och hästen. Han är envis som 17 och det är bra, eftersom jag behöver träna på att inte ge upp när det går mig emot. Jag kämpar och kämpar och känner mig helt slut och genomsvettig, men på något vis ger jag inte upp som jag brukar. Jag manar på - både mig och honom. Med varierande resultat. Idag hade både jag och min tränare nästan gett upp när jag gjorde ett sista försök - och lyckades! När jag kämpar och till slut hittar kraften har jag märkt att den sitter i magen. Nedanför naveln. Någon gång när jag jobbade med mig själv och ridningen kände jag jättetydligt att det var därifrån jag fick kraften. Det kändes som att det knöt sig, men på ett skönt sätt, i den nedre delen av magen och sedan släppte allt. Båda gångerna har det handlat om galopp.

Jag har beställt nya Fritt flyt idag. Omega-3E. Vår son får 2 kapslar varje dag sedan 10 dagar tillbaka och både vi och hans fröken har märkt att det har blivit bättre med koncentrationen och förmågan att fokusera. Kanon! Inte behöver vi truga heller. Både han och jag tar kapslar till frukost. Vi delar på ett glas vatten. Han häller ur kapslar åt både mig och honom, sedan tar han sina kapslar och när han är färdig lämnar han över glaset till mig. Det har blivit en del av vår morgonrutin. Fick tips om kapslarna av en vän som hade en överaktiv son. Han äter också sina kapslar med glädje eftersom han märker att det gör skillnad. Vilka små underverkspiller! :)

Jag har haft ganska ont i svanken i helgen. Min ridtränare sa att jag blivit mycket rakare i ryggen och det är kanske möjligt att det är gamla spänningar som släppt. Nu när jag börjar bli rörligare protesterar också kroppen när musklerna får jobba. Träningsvärk? Nåväl. Det känns som en positiv smärta i alla fall, men jag tror att jag behöver träna upp musklerna i svanken. Märkte under ridningen att jag är ganska svag i "bakåtlyft-muskeln", skinkan, galoppskänkeln eller vad man nu ska kalla den. Främst på höger sida, men även vänster skulle jag tro. Jag ska ta och surfa lite och se om jag kan hitta några bra övningar.

Det är himla skönt att skriva av sig så här med jämna mellanrum. Läser en väns blog också, men min är det ingen som hittat än... ;) Tråkigt och skönt... Ibland funderar jag på vilken grad av öppenhet som känns mest bekväm. Jag behöver ju skriva av mig och vara öppen. För tillfället är det sällan någon läser vad jag skrivit. Samtidigt som det känns skönt vore det trevligt med lite respons. Men jag vill inte tipsa om bloggen. Ja ja. Det kommer väl när jag är mogen, redo.

Jag har letat efter fler trevliga ordspråk eller visdomsord, men när man letar håller de sig på avstånd... Ska ta en surfrunda och se om jag hittar något lämpligt för dagen... Det här är ytterligare en sak som jag gör "i fel ordning" i bloggen. Rubrik och ordspråk läser du först, men jag skrev dem sist.

Det blev ett irländskt ordspråk som visserligen låter lite dystert, men som på samma gång påminner mig om att vädret inte är så himla viktigt. Livet är viktigast - oavsett om solen skiner eller det är regntunga skyar.

Inga kommentarer: