tisdag, februari 28, 2006

Om att inte kunna sova


"Love is what is left when you
let go of all the things you love"


Jag sover illa för tillfället. Jag vet egentligen inte vad det beror på, men tror att jag är inne i någon form av process. Separation kanske? Har kanske ett nytt jobb på gång och har definitivt börjat tappa gnistan på mitt nuvarande. I går kväll när jag gick och la mig läste jag som vanligt en stund tills ögonen började klippa. La ifrån mig boken och slocknade tämligen direkt. Dessvärre gjorde min man nån stor yvig rörelse när han skulle lägga ifrån sig sin bok och släcka, så då vaknade jag chockartat igen och sen var det kört. Jag låg och skruvade på mig, men gick till slut upp och mediterade en stund. Det var ganska skönt, men jag kom ändå inte riktigt till ro. Efter meditationen skrev jag i min "dagbok" rakt upp och ner utan ordning och utan att tänka på vad som kom ut. Satte alla virriga tankar på papper. Tillbaka till sängen och efter en halvtimme eller så somnade jag in. Senare än vad jag behövde.

Just det här med att skriva av sig innan jag somnar praktiserar jag själv och brukar rekommendera de personer jag träffar i rehabilitering, och som har svårt att somna eller vaknar någon gång under natten och har svårt att somna om. Att sätta ner tankar på pappret kan vara väldigt avlastande. Det är precis som att jag blir stressad av att hålla koll och komma ihåg alla tankar jag tänkt, men när jag fått ner dem på papper kan jag släppa dem. Konsten är att skriva flödande, rakt upp och ner, en mening i taget oavsett sammahang, realism, utan värdering. Läser man texten igen kan man tro att man är helt förvirrad, men det är väldigt skönt när man väl har fått ur sig allt.

Annars brukar ju meditationen hjälpa en hel del. Jag fick tips om en hemsida som handlar om AUM/OM-meditation http://swamij.com. Den sidan har jag läst en hel del på och fått inspiration. Det vore kul att testa att köra AUM/OM-meditation tillsammans med några andra någon gång. Jag ska höra med min vän som jag fick länken av. Vi träffas inte så ofta, men båda är väldigt intresserade av yoga och meditation, så det vore mysigt att prova.

Jag känner mig lite låg idag. Trött. Inte sömnig, utan snarare loj, avslappnad. Ska försöka stanna i den känslan och inte fara iväg. Behöver samla ihop mig, samla ihop min energi. Jobbet dränerar friskt för tillfället.


Inga kommentarer: