söndag, februari 26, 2006

Sköna söndag

Vilken skön söndag jag har haft idag. Började med en härlig ridtur på islandshäst i skogen. Solen sken och hästen jag red var lugn och tillfreds. Ibland är han ganska hispig, men jag börjar ana att det är när han försöker tala om att sadeln sitter löst... Idag spände jag sadelgjorden lite extra innan vi red ut och stannade dessutom till efter en stund för att spänna ytterligare. Det verkade fungera bra. Han var betydligt lugnare.

Hur motigt det än känns att ge sig iväg på förmiddagen är det alltid lika befriande att komma ut på landet till hästarna. Den första kontakten med hästen, att göra i ordning honom innan vi rider ut, när han lägger mulen intill mitt öra när jag borstar hans framben, det är så otroligt avkopplande. Killen jag red idag är den snyggaste islänning jag sett någon gång, med lång lugg och fin blank man. Han är lite rund om magen för tillfället, är tydligen en "hötjuv", men figuren får vi jobba lite på framåt vårkanten.

När jag kom hem höll min man på att förbereda tårtan inför eftermiddagens kalas för vår son, som fyller 8 i morgon. Morfar med sambo, farmor och farfar, faster och favoritkusinen kom och firade. Det blev en mysig fikastund till ishockey-finalen! Det var härligt att ha fullt hus under den rafflande matchen. Alla var så där lagom intresserade, så vi hann umgås också.

Nu drar det ihop sig till kväller. Den blivande 8-åringen fick "Pettson och Findus kokbok" i present, så jag vet minst en som står för matlagningen i kväll!

Inga kommentarer: