måndag, maj 01, 2006

Trädgårdsreflektioner


"Contentment is the field
on which the game of spiritual life begins."


Idag har jag pulat i trädgården. Violerna doftar och många lökväxter har kommit upp. Snart är det dags att klippa rosorna, men det får vänta tills man "ska". När björkarna har musöron.
Idag åkte vi till trädgårdshandlaren och köpte en rosbåge. Vi har monterat den och min fantastiske make har målat den med hammarlack så att den matchar grind och staket. Det blev jättefint och nu ser jag verkligen fram emot att honungsrosens skott ska ge sig iväg på klättring.

Jag fyllde på första facket i komposten med ännu mer skräp. Funderar på att vända den, så att den får bättre fart. Det blir nog det jag gör när jag går ut om en stund. Mellanfacket börjar bli ganska tomt i och med att jag tar tillbaka av den halvfärdiga komposten och blandar i det jag lägger i nytt.

*******

Jag tog en paus och gick ut och vände komposten. Det såg jättebra ut. Även en stor del av pinnarna som jag körde i kompostkvarnen för någon vecka sedan börjar förmultna. Äppelträdsgrenarna tar nog betydligt längre tid. Ett par maskar, "tusenfotingar" och en herrans massa gråsuggor såg jag till. Nu har jag blandat ihop det, så att komposten är mer homogen och fuktig. Det borde inte ta så lång tid innan det börjar hända saker.

Slänten ser trist ut nu innan det börjar grönska ordentligt. Jag har slängt ut frön från två påsar med blommor för bin och fjärilar. En del av blommorna som växte förra året har säkert fröat av sig också - jag har svårt att skilja blommorna från ogräset... Jag får ta det som ser skumt ut vartefter. Jag längtar tills det har växt upp mer i slänten, för nu är det alldeles för mycket bar jord för att jag ska vara nöjd.

Men å andra sidan... De tomma ytorna kan jag ju plantera mer på... Tjoho! Nu ska shoppas!

Inga kommentarer: