söndag, maj 07, 2006

Högsommar i maj


"The most important trip you’ll make in life
is the trip into meditation,
where you go nowhere."



Våren har varit så konstig. Först hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom våren som varade i två veckor och nu har vi haft högsommar i tre-fyra dagar. 20-25 grader, strålande solsken, inte ett moln så långt ögat kan nå. Den märkliga våren har inneburit att snödropparna blommar samtidigt som min Kaukasiska förgätmigej.
Jag mår bra av solen i alla fall. Och av att få vara ute och pyssla i trädgården. Vi har ätit frukost ute hela helgen utan att frysa en gnutta och det är verkligen något jag ÄLSKAR! I lördags morse gick jag ut vid 8-tiden, satte mig på altanen och lyssnade på fåglarna. Trafiken var inte igång än, så det var verkligen bara fåglarna som hördes. Eller väsnades! Jo faktiskt! När jag började lyssna runt efter olika fågelläten konstaterade jag att det var massor. Det var som en matta. En del "kvitter-brus" och en och annan trudilutt som jag kunde urskilja. Hittade förresten en trevlig fågelsida på nätet igår; http://home.swipnet.se/~w-67502/foglat.htm

Vi har pratat om att skaffa ett växthus, men jag är lite orolig för att kicka igång för många projekt på samma gång. Vi ska måla huset. Det är prio 1. När det är färdigt (enligt min tidplan i alla fall) kan vi ge oss på gångarna som ska bytas från cementplattor till skiffer. Möjligen, ja möjligen därefter kan vi ge oss på ett växthusbygge. Det vore mysigt. Kanske ett höstprojekt, så att det är färdigt till nästa vår? *drömmer*

I morgon är det dags för jobb igen. Jag ska försöka låta bli att bli uppslukad. Försöka vara här och nu, grundad i mig själv. Jag satt i gräset och mediterade en stund på eftermiddagen idag och det kändes verkligen kanonskönt. Och inte helt svårt heller. Balans.

1 kommentar:

Carol Jones sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.