onsdag, juli 25, 2012

Spara eller inte spara - det är frågan!

"Love is what is left when you have let go
of all the things you love.
"

Uppgrävningen av växter fortsätter. Emellanåt har jag lite svårt att bestämma mig för hur mycket jag ska spara. Jo, jag ska spara alla växter, men de har ju spridit ut sig en del. Behåller i alla fall ett par stycken plantor av varje, så att jag kan få till de lite större sammanhängande fälten.


 Dag 2 - Total mess!

Men ... det var ju inte riktigt rätt dagar jag valde för uppgrävningen. Årets varmaste! Men, men. Jag har vattnat på och tror att jag klarar de flesta av växterna. Kanske inte den stackars rosen, men det må vara hänt.

Det känns rätt så skönt att göra en sådan utrensning. Ungefär som att städa ett gammalt förträngt förrådsutrymme, ett skåp eller ett par garderober! De äldsta växterna har suttit där sedan 2004 såg jag i min växtlista, vilket borde innebära att det var då jag gjorde i ordning slänten. Den var helt övervuxen av kvickrot och på sina ställen märker jag att den är på väg upp igen. Måste ändå säga att jag klarat mig bra ifrån alla typer av ogräs under de år som gått.

Nu är det alltså dags att börja fundera på hur jag vill ha det framöver. Färgmatchning? Bladmatchning? Ska jag göra i ordning någon mer perennrabatt där jag kan placera det som blir över? Jag har någon dag på mig att fundera, men i morgon blir det nya tag!

Inga kommentarer: