tisdag, juli 31, 2012

Släntra omkring

"Judge each day not by the harvest you reap, 
nor by the seeds that you plant, 
but by the stillness of your mind in meditation."

Nu sitter alla växterna i jorden igen. Eller, det blev inte riktigt som jag tänkt mig. En stor del av växterna kändes fel. För höga, fel färg eller bara helt enkelt fel. De fick ta sin tillflykt i ett par av pallkragarna (trädgårdslandet) på tillväxt eller för att jag ska hinna skapa nya ytor att plantera dem i.

Så det som planterats i slänten är delade plantor och frösåddingar av lavendel, timjan, kantnepeta, isop. praktveronika, bolltistel, röd rudbeckia, höstanemon, jättedaggkåpa, ett par olika nävor, funkia, daglilja och jordgubbar (!).




En av årets favoriter är timjan. Doone Valley heter sorten. I år är den väldigt hög, men den brukar stanna på runt 40 cm. Den skymtar bakom lavendeln på bilden ovan.

Jag kommer att lägga in bilder på slänten, men än så länge har jag inte tagit några kort. Och dessutom ser den för ynklig ut just nu!

Måste förklara det där med jordgubbarna också. För ett antal år sedan när vi gjorde om trädgårdslandet till pallkragar parkerade vi jordgubbarna i slänten under tiden. De tog sig så väl och gav sådan fantastisk, tidig skörd att vi bestämde oss för att ha en sort kvar i slänten och två sorter i pallkragarna. Det har varit ett lyckokast. Förra året hade vi jordgubbar från början av juni till slutet av juli!

3 kommentarer:

LINDA sa...

Hej!

Så roligt att du hittade min blogg! Och så trevligt att få läsa dina inlägg! Även om jag blir lite matt. Beundrar dem som jobbar med trädgård professionellt. Min kropp blir trött bara jag tänker på det - skrivbordsråtta som jag är ;) När jag väl började läsa i morse så kunde jag inte sluta, läste inlägg efter inlägg och kommer att läsa fler!

Ha en fin dag!
//Linda

Madeleine sa...

Hej själv! :)

Jag har alltid varit skrivbordsråtta jag med ända tills jag kände att det var dags att byta till ett mer fysiskt arbete. Nu är jag både skrivbordsråtta och trädgårdsråtta!! ;)

Min egen trädgård har fått stå tillbaka under mina första år som egen, men nu har jag äntligen energi över till både den och mina kunders trädgårdar! :)

översättning sa...

Tack för trevlig och inspirerande lösning.
Önskar dig en trevlig sommar.
Linda